1 Nisan 2015 Çarşamba

5. Hafta: E-Öğrenme Projesi (Hikaye tahtası)

Özet: Geliştirme Aşaması
http://www.fao.org/docrep/015/i2516e/i2516e.pdf
Ünite: 5 - 6


İçerik Geliştirme
Geleneksel öğretimde öğretmen hem öğrenenlere sunulacak materyalleri de hazırlar. Ancak e-öğrenmede materyallerin hazırlanması için konu konu uzmanlarına ve öğretim tasarımcılarına ihtiyaç vardır. 
Halihazırda var olan materyalleri ihtiyaçlara göre dönüştürebilirler. Bu materyaller:
  • Kullanıcı el kitapları ve teknik dokümanlar
  • Ders notları
  • Sunumlar
  • Belgelenmiş durum çalışmaları
  • Fotoğraflar, resimler, grafikler, tablolar ve gösterim materyalleri
  • Alıştırma materyalleri
  • Referans materyalleri örneğin; kavramlar dizini

Varolan yüzyüze eğitim materyallerinde değişiklik ve güncellemeler yapılmalıdır. Çünkü e-öğrenme yüz yüze öğrenme gibi değildir. Dolayısıyla ortamın doğasına uygun düzenlemeler ve aktarımlar yapılmalıdır. Örneğin; sınıf içerisinde yüz yüze eğitimde kullanılmış bir powerpoint dosyası e-öğrenmeye uygun değildir çünkü; sunumdaki açıklamalar ve örnekler sözlü olarak yapılmış olabilir. Bu dosyayı e-öğrenme ortamına göre tekrardan düzenlemek ve öğrenenlerin açıklamaları ve örnekleri de görmelerini sağlamak gerekmektedir.

Öğretim tasarımcısı ile konu uzmanı farklı işler yaparlar. Örneğin; konu uzmanı içeriklerdeki üniteler ihtiyaç varsa tekrardan oluşturur ve sıralar ya da kavramlar dizinini sağlar. Öğretim tasarımcısı ise konu uzmanının sağladığı içeriği ve başka materyalleri kullanarak yazar tarafından sunulan içeriği gözden geçirir (sunulacak ortam için anlamlı parçalara bölebilir), öğretim tekniğini belirler ve hikaye tahtasını oluşturur. Ayrıca konu uzmanı, hikaye tahtalarını kontrol etmelidir. 

İçerik geliştirme ipuçları:


  • Testler öğrenme amaçlarına uygun maddeler içermeli ve amaçlar kapsamında olmalıdır
  • Öğrenenlere öğrenme amaçları yani ne öğrenecekleri hakkında bilgi verilmelidir.
  • Farklı hazır bulunuşlukları ve öğrenme geçmişleri olan öğrenenler olabileceği göz önünde bulundurularak örnekler sunulmalıdır.
  • Öğrenenlerle dersin sonunda kesinlikle öğrenmiş olmaları gereken ve öğrense iyi olur (konunun farklı boyutlarıyla ilgilenmek isteyenler için) denilebilecek bilgiler paylaşılmalıdır.

Hitap dili hakkında ipuçları:


  • 25 kelimeden daha uzun cümleler kurulmamalıdır
  • Teknik dilden kaçınılmalıdır
  • Eğer çok kültürlü bir öğrenen kitlesiyle karşı karşıyaysan kültürel dil ögelerinden kaçınılmalıdır
  • Tüm öğrenenlerin ana dilinin İngilizce olmadığını varsayarak edebi bir kullanım yerine günlük konuşma dili kullanılmalıdır
  • "Siz" yerine "sen" dili kullanmak öğrenenlerin daha özel hissetmelerini sağlar
  • Uygun yerlerde işaretli listeler kullanılabilir
  • Seksist olmayan bir dil kullanılmalıdır
  • Ses ve video kayıtlarında aktif bir ses kullanımı terci edilmelidir

6. HİKAYE TAHTALARINI OLUŞTURURKEN

E-öğrenmede hikaye tahtası, dersin finaline kadar hangi ekranlarla karşılaşılacağını gösterir. Bir final ürünü değildir. Web tasarımcıların interaktif e-dersi üretebilmeleri için gerekli olan görsel çatıdır (framework).

İnteraktif Bir Dersin Yapısı: Öğrenme amaçları - giriş - içerik - özet

Örnek verme stratejisi:

  • Anlatım - örnek veya durum
  • Örnek veya durum - anlatım

Medya Araçları:
Yazı, grafik, animasyon, ses, video, 

Alıştırma ve değerlendirme testleri geliştirirken aşağıdaki çıktılara göre maddeler oluşturulabilir:

  • kavramların hatırlanması
  • süreçlerin anlaşılması
  • prosedürlerin uygulaması

Ek Kaynaklar

  • Ders içeriğinin yazdırılabilir versiyonu
  • "başlarken" videoları (navigasyon bilgisi)
  • Anahtar kelimeler
  • Biblografi
  • Ek bilgi için pop-up pencereler


Aşağıdaki sunumda, önceki blog girdilerimde analiz aşamasını bitirdiğim e-öğrenme ortamının belli başlı ekranları sunulmaktadır.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder